Tuesday 30 June 2015

Resepi Tomyam Sedap

Apa khabar semua.. Lamanya saya menyepi dari meng update blog ni. Dah bersawang-sawang. Tak terlambat lagi untuk saya ucapkan Selamat Berpuasa kepada semua pembaca blog Natural Vitamin Shoppe :)

Bulan puasa ni mesti ramai golongan wanita, ibu² mencari resepi untuk dijadikan juadah berbuka puasa. Begitu juga saya. Kadang² sampai blurr nak masak apa. Nak beli di bazar ramadhan, memang payah sikit la sebab saya ni agak cerewet pasal makanan. Letih macam mana pun, saya tetap akan masak walaupun sekadar telur dadar.

Act entry kali ni saya nak kongsikan cara membuat Tomyam Sedap.. hehhe confident je sedap ye. Tapi memang sedap pun kuuuii.. kuuiii.. kuiiii

Jom saya kongsikan !

Bahan-bahan :

Ayam
6 biji tomato
4 biji bawang besar
1 biji carrot
Bunga Kobis
Kobis
Cendawan Jepun
4 helai daun limau purut
5 biji cili api
3 batang serai
3 biji limau nipis
2 kiub tomyam Knorr
1 sudu besar cili kering kisar
Garam
Gula

Cara-cara :

1. Kisarkan 2 biji tomato, 2 biji bawang besar, 1 sudu besar cili kering kisar, 2 kiub tomyam Knorr dan air.
2. Tumiskan bahan-bahan yang dikisarkan tadi. Tumis sehingga naik minyak dan bau.
3. Masukkan air. Anggaran air bergantung berapa banyak kuah yang kita mahukan.
4. Masukkan serai yang dah dititik, daun limau purut dan bawang besar.
5. Agak² dah mendidih, masukkan ayam dan carrot.
6. Kemudian masukkan kobis, bunga kobis dan tomato.
7. Biarkan mendidih sehingga ayam dan sayur masak.
8. Masukkan perahan limau purut.
9. Masukkan garam dan gula ikut anggaran kita.
10. Akhir sekali masukkan cendawan jepun.

Taraaa...




Siap ! Mudahkan..


Cuba laa.. memang sedap. Rasa ala² tomyam thai. Yang ni dah tentu kita tak ragu kehalalan perencah tomyam yang kita gunakan sebab buatan Malaysia hehe...

Selamat mencuba !

No comments:

Post a Comment

Sharing is Caring