Tuesday 28 October 2014

Resepi Spaghetti Bolognese Sedap dan Mudah

Semalam mak buyong teringin sangat nak makan spaghetti bolognese. Nak beli kat Secret Recipe macam tak kena dengan tekak. So, kat opis decide nak masak sendiri je. Balik keje, amik anak (Adam) kat umah pengasuh then terus ke pasaraya Aneka. Ni pasaraya kecik je hehe... mungkin ada kat tempat lain, tapi tak banyak. Dah senaraikan bahan-bahan yang perlu dibeli. Setel beli, berdesup balik umah. Usai solat Asar dan mandi, ingatkan terus nak bersilat kat dapur. Tapi badan rasa letih sangat, so rest dulu la. On channel Astro Ceria untuk Adam, mak buyong baring sat dalam bilik sementara nak tunggu Maghrib. Lepas solat Maghrib baru masak.

Alhamdulillah selesai solat Maghrib, time to cooking !! Adam ralit dengan kartun dan mainan. So memang tak ganggu langsung maknye nak masak. Ok, 1st yang saya buat.. rebus spaghetti dulu sebab sementara rebus boleh saya gunakan masa tu untuk potong bahan-bahan lain. Saya gunakan Spaghetti San Remo yang ni.




Sementara tu, saya setelkan bahan-bahan lain dulu.

- 2 biji bawang merah (potong dadu)
- 3 ulas bawang putih (potong dadu)
- 1 biji carrot (kalau besar guna separuh je dan dipotong dadu)
- Bunga kobis (ikut la nak letak banyak mana hihi..)
- 4 batang hotdog Ayamas (dipotong serong)
- Secubit gula
- 1 sudu teh garam
- Air

Cuci daging cincang Ramly siap², then toskan. Ni rupa daging cincang yang saya gunakan. Saya guna yang 400gm je.




Ok, dah setel semua bahan. Dah boleh mula masak.

Cara-caranya :

• Panaskan minyak (2 sudu besar minyak masak).
• Masukkan bawang merah dan bawang putih yang dipotong dadu. Tumiskan sampai naik bau.
• Masukkan daging cincang Ramly. Masak sehingga air dari daging tu kering supaya takde bau kurang enak masa makan nanti hehe
• Masukkan sos spaghetti Kimball. Saya guna jenis tradisional. Tumiskan agak² 10 minit.




• Masukkan carrot dan bunga kobis.
• Masukkan hotdog.
• Masukkan sedikit air. Air tu ikut anggaran sendiri samada nak pekat or cair sambal spaghetti tu.
• Masukkan sedikit garam dan gula
• Tumis sehingga masak.

Setel semua, letakkan je sambal spaghetti tu atas spaghetti hehe... siap ! Dah boleh makan hehe...

Masak spaghetti bolognese la yang paling mudah bagi saya. Kalau lapar, cukup bahan.. terus boleh masak. Tak sampai setengah jam dah siap n perut kenyang hehehe... Then suami dan Adam pun suka makan. Tu yang rajin masak hehe..

Kalau yang 1st time nak masak spaghetti bolognese ni, jangan takut².. saya gerenti jadi punye hehe..

Selamat mencuba !



No comments:

Post a Comment

Sharing is Caring